Rnul interactive 10 jaar!

Hieronder een greep van 10 projecten uit die 10 jaar:

 

Portretkunstenaar voor het DASA museum




Een robot die je portret kan tekenen, maar maakt dat hem ook een kunstenaar? Wanneer je gaat zitten en aan het touw trekt begint de robot je portret te tekenen. Na 5 minuten rolt het portret uit de installatie. De tekening kan worden meegenomen door de bezoeker. De Portretkunstenaar behoort tot de collectie van het DASA museum in Dortmund. De installatie reist de komende jaren rond met de tentoonstelling Robots in verschillende science centra van Europa.
 

Molenshow voor het Zaans Museum




De Molenshow is een interactieve installatie in het Zaans Museum waar een maquette is gecreëerd met een virtueel landschap. De Molenshow vertelt hoe het unieke landschap heeft bijgedragen aan de industriële revolutie die daar heeft plaatsgevonden. Je kan een tijdlijn besturen door zich voor de maquette heen en weer te bewegen. Naar aanleiding van het punt op de tijdlijn laat de Molenshow het aantal molens zien dat in die periode actief was. De molens op de maquette worden door echte wind in beweging gebracht. Dit project is tot stand gekomen in samenwerking met Pronk, Kloosterboer, Skeep en Rapenburg Plaza.
 

Huygens tentoonstelling in de Grote Kerk Den Haag




Voor de tentoonstelling over Christiaan Huygens en Constantijn Huygens zijn vijf interactieve installaties ontwikkeld. Constantijn Huygens was een pionier op het gebied van netwerken, lobbyen en public relations. Deze vrij abstracte onderwerpen zijn vertaald naar een interactieve beleving zodat ze begrijpelijk zijn voor een brede doelgroep. Daarnaast kunnen in twee ruimtelijke opstellingen uitvindingen van Christiaan Huygens worden beleefd, een vloerprojectie met het natuurkundige principe van Huygens en een donkere kamer met een presentatie van de toverlantaarn. Dit project is tot stand gekomen in samenwerking met Prof. dr. Vincent Icke en XPEX.
 

Nederlands elftal tenue onthulling voor de Bijenkorf Amsterdam




Voor de presentatie van het nieuwe shirt van het Nederlands voetbalelftal is een speciale Gregory van der Wiel etalage in de Amsterdamse Bijenkorf gemaakt. Passanten van de etalage konden tweets met #neworanje sturen die vervolgens op het raam werden getatoeëerd. Dit project is tot stand gekomen in samenwerking met Random en …,staat.
 

Virtual Holiday Dinner voor Wieden+Kennedy Amsterdam




In dit project kon je een echt virtueel diner hebben met je vrienden en familie. Door je hoofd te bewegen in Skype had de bezoeker controle over de robot aan tafel. In drie dagen zijn ruim 150 mensen vanuit de hele wereld bijeengekomen om een gezellig kerstdiner met elkaar te vieren. Dit project is tot stand gekomen in samenwerking met Wieden+Kennedy Amsterdam.
 

Commercials en trailers voor International Film Festival Rotterdam




Voor het International Film Festival Rotterdam maakte Rnul interactive in samenwerking met grafisch ontwerpbureau 75B verschillende trailers en commercials voor TV en bioscoop. Ook zorgde Rnul meerdere malen voor de visuele ondersteuning bij de speech tijdens de officiële opening van het festival.
 

De Ouderwetse Kamer voor het Zeeuws Museum




“De Ouderwetse Kamer” is een moderne reconstructie van de stijlkamer die in de jaren ‘60 was tentoongesteld in het Zeeuws Museum. De ruimte heeft drie interactieve elementen. De interactieve tafel speelt met wat een bezoeker weet over bepaalde objecten uit die tijd. Met een passpiegel kunnen mensen virtueel kleding passen uit de kledingkast. Het laatste element is een schaalmodel van de ruimte zelf, als een kijkdoos. Het gezicht van de bezoekers wordt hierin opgenomen en geprojecteerd. Door het Droste-effect krijgen de bezoekers het gevoel dat ze zelf deel uitmaken van een diorama.
 

Behind the Scenes voor het 5 Days Off festival




Dit werk bestaat uit twee delen, een digitale kijkdoos binnen in het poppodium De Melkweg en een grote projectie buiten op de oude hefbrug. In de digitale kijkdoos zien bezoekers zichzelf terug waar zij met behulp van gezichtsherkenning elementen van gezichten virtueel over hun gezicht geplakt krijgen. Het beeld van de bezoekers zonder de extra elementen wordt geprojecteerd op het scherm op de brug. Tijdens het wachten voor de entree wordt je bekeken door projecties van gezichten.
 

Interactieve maquette voor Rotterdam Tourist Information




Voor het Rotterdamse Informatiecentrum ontwikkelde Rnul een interactief informatiesysteem met de maquette van het centrum van de stad. Naast het verstekken van historische informatie en evenementen kunnen de bezoekers hun weg vinden op de grote maquette van de binnenstad. Dit project is tot stand gekomen in samenwerking met Pronk en Moetwil en van Dijk.
 

The Urban Lightguide voor de Rotterdamse Museumnacht




Speciaal voor de Museumnacht is er een muzikaal kunstwerk gerealiseerd met de toeschouwer als hoofdpersoon. Het publiek heeft de mogelijkheid om met vier grote richtspots verschillende plekken op en rond het Schielandhuis te belichten. Men gaat hiermee op zoek naar geluiden uit de stad. Het geluid dat de bezoekers met de vier spots maken vormt samen een ritmische compositie met de stad als interface. Met The Urban Lightguide als openingsact werd de Museumnacht geopend door de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb. Dit project is tot stand gekomen in samenwerking met Mothership.